Rajdowa Lancia powstała jako projekt mający zagrozić pozycji Audi wraz z jego napędem Quattro. Nazwa 037 wzięła się od tradycyjnej numeracji pojazdów budowanych przez Abartha. Za bazę wzięto model Beta Montecarlo, z racji jego dobrych właściwości aerodynamicznych oraz dobrej koncepcji nadwozia, umożliwiającej szybką wymianę przodu oraz tyłu auta. Oficjalna premiera samochodu miała miejsce w grudniu 1981 roku.
Sercem 037 być może nieco z braku czasu, został zaadaptowany z Fiata 131 Abarth motor o pojemności 2 l. z szesnastoma zaworami oraz ogromną sprężarką Volumex. Waga pojazdu zamykała się w niecałych 1000 kg, co przy mocy około 300 KM (różne źródła podają sprzeczne informacje, tak więc uśredniam:) dawało świetne osiągi. W swojej wypowiedzi na temat tego auta, Walter Rohrl rozpływał się nad zaletami silnika i podwozia, puentując że zwyczajnie "żal je opuszczać". Trudno nie przyznać mu racji.
037 odniosła bardzo wiele sukcesów w swojej rajdowej karierze, wliczając w to mistrzostwo świata konstruktorów w 1983. Inne znaczące tytuły to mistrzostwo Europy oraz Włoch, które wywalczył Milky Biasion. I to właśnie ten modelik, w barwach "TOTIP" prezentuję.
Żywot 037 na rajdowych trasach był krótki ale bardzo udany. Lancia stawiła czoła czteronapędowym rywalom, jednak nie mogło to trwać w nieskończoność, dlatego Fiat miał już w rękawie kolejną kartę - Deltę S4.
037 posiadam już dość długo w kolekcji. Jest to wylicytowany niegdyś za 51 złotych modelik od IXO/Altaya. Obecnie, gdy rynek jest już nasycony, taką miniaturkę można kupić sporo taniej. Większy jest również wybór. Dużą część stanowią bowiem piękne modele od HPI.
Sam model ma poprawną bryłę i ładnie nałożone kalki. Występuje standardowe dla tych modelików czarne wnętrze. W modeliku 037 jest to tym bardziej rzucające się w oczy gdyż przez tylną szybę można oglądać silnik - i ten jest również jest zupełnie czarny. W "pełnym" IXO ta rzecz jest dużo bardziej dopracowana. Ogólnie rzecz biorąc w oczy rzuca się "ubogość" modelu. Mimo wszystko decyzji o zakupie nie żałuję, tym bardziej że w tamtym czasie nie bardzo było z czego wybierać. Być może kiedyś zamienię go na przepięknie wykonane HPI. Choć jeszcze raz powtórzę że modeliki od IXO/Altaya, mają swój urok.
037 jest uzupełnieniem moich rajdowych Lancii, a więc Delty S4, Delty i Stratosa. Wszystkie 4 modeliki bardzo mi się podobają mimo pewnych niedoskonałości i przypominają mi czasy, kiedy marka Lancia nie kojarzyła się z ekskluzywnymi samochodami wożącymi VIP-ów, lecz zaawansowanymi technologicznie pojazdami rajdowymi. Idąc za ciosem, w kolejnym wpisie przyjrzymy się Delcie S4, którą całkiem niedawno udało mi się zdobyć.
P.S. Dziękuję wszystkim za komentarze. Bardzo cieszę się że jest grupa Czytelników którzy nie tylko oglądają zdjęcia, ale również czytają to co piszę oraz wchodzą w dyskusję. To bardzo miłe.
Sercem 037 być może nieco z braku czasu, został zaadaptowany z Fiata 131 Abarth motor o pojemności 2 l. z szesnastoma zaworami oraz ogromną sprężarką Volumex. Waga pojazdu zamykała się w niecałych 1000 kg, co przy mocy około 300 KM (różne źródła podają sprzeczne informacje, tak więc uśredniam:) dawało świetne osiągi. W swojej wypowiedzi na temat tego auta, Walter Rohrl rozpływał się nad zaletami silnika i podwozia, puentując że zwyczajnie "żal je opuszczać". Trudno nie przyznać mu racji.
037 odniosła bardzo wiele sukcesów w swojej rajdowej karierze, wliczając w to mistrzostwo świata konstruktorów w 1983. Inne znaczące tytuły to mistrzostwo Europy oraz Włoch, które wywalczył Milky Biasion. I to właśnie ten modelik, w barwach "TOTIP" prezentuję.
Żywot 037 na rajdowych trasach był krótki ale bardzo udany. Lancia stawiła czoła czteronapędowym rywalom, jednak nie mogło to trwać w nieskończoność, dlatego Fiat miał już w rękawie kolejną kartę - Deltę S4.
037 posiadam już dość długo w kolekcji. Jest to wylicytowany niegdyś za 51 złotych modelik od IXO/Altaya. Obecnie, gdy rynek jest już nasycony, taką miniaturkę można kupić sporo taniej. Większy jest również wybór. Dużą część stanowią bowiem piękne modele od HPI.
Sam model ma poprawną bryłę i ładnie nałożone kalki. Występuje standardowe dla tych modelików czarne wnętrze. W modeliku 037 jest to tym bardziej rzucające się w oczy gdyż przez tylną szybę można oglądać silnik - i ten jest również jest zupełnie czarny. W "pełnym" IXO ta rzecz jest dużo bardziej dopracowana. Ogólnie rzecz biorąc w oczy rzuca się "ubogość" modelu. Mimo wszystko decyzji o zakupie nie żałuję, tym bardziej że w tamtym czasie nie bardzo było z czego wybierać. Być może kiedyś zamienię go na przepięknie wykonane HPI. Choć jeszcze raz powtórzę że modeliki od IXO/Altaya, mają swój urok.
037 jest uzupełnieniem moich rajdowych Lancii, a więc Delty S4, Delty i Stratosa. Wszystkie 4 modeliki bardzo mi się podobają mimo pewnych niedoskonałości i przypominają mi czasy, kiedy marka Lancia nie kojarzyła się z ekskluzywnymi samochodami wożącymi VIP-ów, lecz zaawansowanymi technologicznie pojazdami rajdowymi. Idąc za ciosem, w kolejnym wpisie przyjrzymy się Delcie S4, którą całkiem niedawno udało mi się zdobyć.
P.S. Dziękuję wszystkim za komentarze. Bardzo cieszę się że jest grupa Czytelników którzy nie tylko oglądają zdjęcia, ale również czytają to co piszę oraz wchodzą w dyskusję. To bardzo miłe.
Tengo el mismo coche.
OdpowiedzUsuńah yes!! love this 037, hope to get one with this Totip livery! congrats! :-)
OdpowiedzUsuńnice lancia 037 rally car! and added history background are worth reading which i do enjoy it.
OdpowiedzUsuńAnd nice blog you have it here, i've added yours in my list.
Thanks guys for comming :D Mike I think You get one very soon ;)
OdpowiedzUsuńI´ve got the same car. I forgot that you don´t understand spanish. I´ve got one lancia Delta "Totip" too.
OdpowiedzUsuńNo stress Interdomin, I use translator this time, so I understand Your comment ;)
OdpowiedzUsuńWitam i trochę zadroszczę tego modelika. Ja kupiłem prawie 20 lat temu, w Kolonii mocno przeceniony modelik firmy Vitesse za 6 marek. Niestety modelik nie jest najlepiej wykonany, nie miał opakowania i kalkomanii. Zostawiłem go w wersji "cywilnej" jednak prawdziwa 037 tojak by nie było wersja rajdowa, dokładnie tak samo jak Stratos.
OdpowiedzUsuńpozdrawiam serdecznie
artemis
Witam Artemisie!
OdpowiedzUsuńFaktycznie, wersje cywilne Stratosa i 037 powstały wyłącznie po to by spełnić wymogi homologacyjne wersji rajdowych. Co do samego modelika, to i on nie jest szczytem "szczytów", ale można go trafić sporo taniej niż 037 od HPI - które jest po prostu piękne. Pozdrawiam.
Brilliant! from in any angle I see. Congratulations Marcjan
OdpowiedzUsuńThank You Rosslann for comming!
OdpowiedzUsuńNice Livery! Nice casting by Kyosho.
OdpowiedzUsuńThank's Brian for visiting. This model was made by Ixo.
OdpowiedzUsuńjest jeszcze model Kyosho, z otwieraną klapą, znacznie tańszy od HPI.
OdpowiedzUsuńOstatnio jeden ze sprzedawców na Allegro wystawia regularnie 037 od HPI za 70 złotych. Myślę że to to dobra cena. Modelika od Kyosho nie widziałem.
OdpowiedzUsuńHi Marjan,
OdpowiedzUsuń"Wonderfull collection for this Lancia".
So many team & rally car do you have?
I admire you + your collection.
Congratu...
Thanks,
Kin.
Tak jak powiedziałeś, 037 osiągnęła spory sukces. Warto wspomnieć, że pomimo wystawiania Delty S4, w rajdzie Safari kierowcy Lancii dalej jeździli 037 :)
OdpowiedzUsuńSam modelik jest dość ubogi, dlatego podobnie jak Ty, celuję w hpi, które niestety aktualnie trzymają bardzo wysokie ceny